سه شنبه 03 مهر 1397  
چهارشنبه, 15 بهمن 1393 | 04 February 2015
گزارشی کوتاه از همایش ادبی «مادرانه‌ی کوثر» در مشهد: چون تو بانو! ندید قوم عرب بعد تو هر چه دختر آورند

اولین شب شعر مادرانه‌ی کوثر با حضور شاعران آیینی و جمع کثیری از مشتاقان اهل بیت درمشهد برگزار شد. دراین مراسم پرشور، مثل اغلب نشست‌های شعرخوانی ارزشی در سالهای اخیر، علاوه بر شماری از شعرا و ارادتمندان اهل بیت ومخصوصا عاشقان ساحت ملکوتی بانوی دوعالم حضرت فاطمه‌ی زهرا(س)، حجت‌ الاسلام والمسلمین علی عدالتی مجد نیز به عنوان دبیر اجرای این همایش ادبی، حضوری صمیمانه و اثرگذار داشت.

 

پیش از شروع مراسم و ضمن گفت وگوی خبرنگارما با حجت‌ الاسلام والمسلمین علی عدالتی مجد ، وی با اشاره به اشاعه‌ی هر چه بیشتر فرهنگ فاطمی و معرفت اهل بیت، شاعران را پیاده نظام قلمرو عشق جمعی به محضر بی‌بی دوعالم توصیف و بر اهمیت کارآنان تاکیدکرد.

بنیان‌گذار شبهای شعر فیض حضور، سپندوار و کنگره انتظار و مهدویت بر این نکته تأکید کرد که: جریان‌سازی تفکر آئینی و عشق به اهل بیت ابتدا می‌بایست از قشر روشنفکر و اهل قلم جامعه بویژه شعرا آغاز بشود.

عدالتی مجد این همایش را مقدمه‌ای برای همایش استانی و سپس ملی و بین‌المللی مادرانه‌ی کوثر عنوان کرد.

اما، اولین شب شعر مادرانه‌ی کوثر هم‌زمان با انتشار شماره‌ی پیشین فراخبر در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزارشد که گزارش کوتاه آن را در ادامه خواهید خواند:

در ابتدای این شب شعر پرشور و پس از قرائت آیات الهی، جوادبراتی(شاعر و مجری)، برنامه را با دعوت از دبیر علمی این همایش دنبال کرد تا استاد سیدمصطفی موسوی گرمارودی شاعر، نویسنده و پژوهشگر آیینی به ذکر ضرورت برپایی بنیان این همایش ادبی بپردازد و بگوید: در زمانه‌ای که دشمنان اسلام چه با سلاح زور و چه از راه جنگ نرم به مقابله با اسلام پرداخته‌اند و اولین هدف آنان هدف قرار دادن شخصیت معنوی رسول مهربانی و اخلاق پیامبر اعظم محمدمصطفی(ص) است، ضرورت برپایی همایش‌هایی این چنین در راستای تبیین شخصیت یکایک اهل بیت بویژه مهر مادرانه‌ی بانوی دو عالم حضرت فاطمه(س) بیشتر محسوس می‌شود.

وی پرداختن به ابعاد وجودی حضرت فاطمه زهرا(س) و مهر مادرانه ایشان و ابتدا از کانون شعرا را که پیش‌قراولان اندیشه‌ی آیینی این سرزمین هستند آغازی نکو و بجا دانست.

پایان سخنان استادگرمارودی همراه بود با شعرخوانی عبدا... شرعی مسؤول مؤسسه‌ی فرهنگی عاشورا که با شعری در وصف حضرت زهرا(س) به پذیرایی از مشتاقان اهل بیت رفت. پس از وی استاد حاج محمود اکبرزاده (پیرغلام امام حسین، شاعر آیینی و رئیس کانون مداحان استان خراسان) با ابیاتی زیبا مخاطبین را به وجد آورد .

پس از وی مصطفی جلیلیان مصلحی غزلی زیبا در وصف کمالات بانوی دو عالم خواند:

تا که از جلوه‌گاه عرش خدا، صورت ماه را برآوردند

از حرای رسول پاکی‌ها، چون تو مهری منور آوردند

ای وجودت سخاوت باران، از تو جاریست موج خیر کثیر

چون تو بانو! ندید قوم عرب، بعد تو هر چه دختر آورند

هاشم رضازاده دیگرشاعر خراسانی نیز ترکیب‌بندی مربع نذر  حضرت زهرا(س) قرائت کرد:

هجده بهار در گذر از روزگار شد

بعد از تو روزگار بدون بهار شد

حتی بهار در غم تو داغدار شد

بعد از تو اشک سیل شد و آبشار شد

چشمان روزگار به باران دچار شد

راضیه رجایی شاعر بعدی بود که غزلش را این‌طور آغازکرد:

نور را خنده و گل را به لب غم بگذارد

عشق را آمده تا در دل آدم بگذارد

بر دل تنگ پدر سینه سنگین شده از درد

فاطمه آمده تا بوسه مرهم بگذارد...

سعید تقی نیا شاعر بعدی بود که خواند:

زبان الکن الفاظ نیست قابل او

قلم چگونه جسارت کند مقابل او

نگاه آینه شرمنده شد از آن روزی

که دید نقش خسوف است بر شمایل او

سپس سیدابوطالب مظفری شعرش راخواندو بعد مجید نظافت که سروده‌بود:

از بس که بلند رتبه ماه افتاده است

درکش را آسمان به چاه افتاده است

در فهم کمالات شما از سرعقل

این کودک را زسر کلاه افتاده است

پس از مجتبی ابوالقاسمی (رهگذر) الهه بیات مختاری نیز خواند:

نام تو را شنیدم و دل حرف تازه شد

بانو ببخش این غزلم بی اجازه شد

پر کرده است عطر تو باغ بهشت را

باران گرفته صورت اردیبهشت را

خورشید می‌رسد که به رنگین کمان کشد

ماه تمام را به شب آسمان کشد

 

زهرا حسینی با غزل سلامیه خود چنین سروده بود:

ای بانوی رسیده به عرش خدا سلام

رخصت بده مرا پی تکریم و احترام

دخت نبی زکیه حورا مقام تو

فرزانه‌ای که ام ابیهاست نام تو

پس از استاد مهدی شهیدزاده، محمد نیک شاعر پیشکسوت و صاحب مجموعه«هرگز گلی را پَرپَر نکردم» نیز این‌گونه خواند:

خدا که خواست برای تو نام زهرا را

بهانه نام تو بود آفرید دنیا را

زنند بوسه ملایک به خاک پای رسول

ولی رسول زند بوسه دست زهرا را

ناصر عرفانیان هم شعرش را با این بیت آغاز کرد:

خورشید رها خوشه‌ای از نور تو بوده است

آفاق پر از زمزمه شور بوده است

پس از سیدمسلم موسوی، محسن تیموری با این مطلع آغاز کرد:

ای گل تازه‌ی جوان بانو

داغ سوگ تو جاودان بانو

ابوالفضل عصمت‌پرست شاعر دانشجو نیز این‌گونه خواند:

شروع می‌شود این بیت‌ها به نام شما

که واژه گنگ شد از وصف ناتمام شما

پس از سیدحسین مؤید، رضا رضایی صاحب مجموعه «سحر حلال» هم شعرش را قرائت کرد:

بر مشعر و منا و مدینه صفا تویی

تنها تو مادری به پدر، با وفا تویی

ای هر چه آبروی زمین مهر آبروت

دریا گرفته جان ز تو چون ناخدا تویی

پس از جلیل فخرایی، سهیلا قربانی شاعر بعدی بود که سروده بود:

سنگ هم در دست تو تسبیح قرآن می‌کند

کفر در درگاه تو تعلیم ایمان می‌کند

پای تو سجاده را تا آسمان‌ها می‌برد

آسمان بر خاک پایت سجده تا جان می‌کند

پس از شاعر طلبه سیدابوالفضل مبارز، سیدمهدی موسوی شعری را که برای شهادت بانوی دو عالم سروده بود، خواند:

دستی زکین برآمد و هفت آسمان گریست

بر صورتی نشست که خلق جهان گریست

آئینه جمال خدا تیره شد زظلم

از التهاب آیه‌ی کوثر زمان گریست

پس از علی باقری اصل و طیبه سادات ثابت، مهری جهانگیر نیز شاعر بعدی بود که سروده بود:

ای که تو مهر باختر همه‌ای

از همه خوبتر تو  فاطمه‌ای

سپس لیلا سادات حسینی و به دنبال او علی حاتمی غزلی مادرانه با این بیت قرائت کرد:

به یادآورده شعرم لحظه لبخند مادر را

سلام صبح زود یاس ایوان معطر را

پس از جوینی، طیبه سادات صفری شاعر جوان نیز غزلی را که در شان شخصیت‌ بانوی دو عالم سروده بود، خواند:

از هر چه ابر غمزده‌تر گریه می‌کند

یک زن میان چوبه در گریه می‌کند

در بارگاه قدس که جای ملال نیست

اصلاً بگو فرشته مگر گریه می‌کند؟

برگشت به صفحه اول فرستادن به ایمیل ارسال به دوستان در فیس بوک به اشتراک بگذارید مشاهده در قالب PDF فایل پی دی اف چاپ نسخه چاپی
  

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

   
feed-image خبر خوان سايت
3 1 6



Copyright 2007-2012 © Beroozresani
استفاده از مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز است